Thursday, April 12, 2012

masalah kereta.. alternator? wiring? battery?!!

haaaii...

wah kalau dah start update blog, rasa nak update jer..
padahal story semua dah basi. ngehehe..


bila tah. minggu lepas kot.
aku timbang, berat dah kembali as before.
wpun belom reached level as lower as before.
target tu lagii la.. jauhh lagi.

tapi turun jugak lah, sebab aritu macam ada naik jugak 2kg lebih kot.
sebab apa tah.. seronok betoi makan.
aku bila balik kg, memang makan jer.
selalu dah balik masuk keja, baru control.
tapi amik masa 2,3 ari jugak nak dapat control balik.
aritu camana tah, tiap2 minggu ada jer hal kena balik.
hah, memang tak sempat nak kontrol lah.

now tengah tingin nak makan.
ikutkan tu, tak der la lapaq mana.
tapi tingggiiiiiiiiiiiiiinnn..
part tingin ni selalu yang tak dapat nak lawan.
+ kena berjimat nih.. si kodok asek menageh kasih sayang jer skang.
melampau betoi.

(dah la semalam kena saman kan)
tahap boleh buat kenduri jugak la kot nak kena pi tabur kat balai nanti.. huhu

cakap pasal si kodok.. ni nak citer sket..
last month tetiba buat perangai..
aku nak balik keja, boleh plak start enjin tak hidup.

jadi macam bateri kong tu.. tapi bateri aku baru bulan 10 tukar hokey..
dah cuak2.. try, try bleh plak.
so aku ok lagi. ingat ok la.. sebab mana bleh bateri baru sangat tukar nak kong kan. #positif

esok nya ok.. pegi keja cam biasa.
dah nak balik petang, jadi jugak. haihh laa..
rasa nak marah dah aku ni.

post kat fb, ramai cakap alternator.
pebenda pulak dah. tapi tak pa, try try, boleh jer lagi hidup.
so target wiken mesti nak kena pi check.

alih2 pagi esok tu (khamis) dah siap nak pi keja, terus tak leh start.
ampeh, apa pun tak bleh. macam2 taktik buat pun tetap tak leh.
apa kess nih.. uwaaa..
then, carik2 no phone mekanik. call, dorang mai umah.
mai godek2, mula saspek bateri.
tapi dorang check pakai battery meter tu macam ok.
aku pun memang tak saspek la bateri.
sebabnya baruuuu sangat tukaq kan.
bateri dulu, sekali tukaq tadak apa jadi pun.
elok jer, bertahun sampai masa dia kong, baru kong.

so dorang cas bateri, enjin hidup, then bawak pi kedai.
godek2.. tokey tu pun cakap, alternator.
so percaya lah.. aku tanya stok ada skang ka..
konfiden dia cakap, stok memang adaaaaa.. (panjang dia punya ada)
mau ka? dia tanya..
bleh plak tanya. dah kalau tak hidup, aku nak pi keja ngan apa.
kena buat jer la janji hidup.

pastu dia buat call.. agree dengan harga semua dia pi kuaq. tokey tu la kuaq.
rupanya baru pi cari barang.
lamaaa baru dia balik.
aku hangin jugak. tapi masalah serius, aku malas nak emo.
kang tak leh pk. kena rilek dan bertenang jer. *konon*

sekali balik mai, bawak alternator terpakai. potong punya.
adoii.. letih! siyes aku mengeluh.. rasa nak nangis pun ada.
awaaatt laa buat aku camnih..
sedih ni. aku cakap tanak.
dia cakap, ni ori, jepun punya. kalo local punya barang, tak tahan.
2-3 tahun saja boleh rosak.

aku cakap, ya la, ni ori, tapi i tak tau berapa lama dia pakai dah menda ni.
tapi dia insist, aku kona macam mana pun dia cakap ni bagus.

last aku pasrah. apa2, aku tetap akan cari dia balik, aku cakap.




katanya alternator myvi ada yang 2 pin, ada yang 3 pin.
so kena bukak tengok dulu.
3 pin konfem la lagi mahai dari 2 pin.
dah bukak tu then tengok, si kodok punya 3 pin.


ni la menatang alternator tu. yang depan tu yang 'baru' dan ori..
baruuuu laa sangat. (sakit ati nih)
tu tulisan ijau tu dia tulih, passo. huhu.
tu yang rekemen sangat suh aku pakai.
memang degil lah tokey kedai ni.
mentang lah dia dah barai kan keta aku.
sesedap rasa jer suh aku ikut dia.
aku bajet mesti stok alternator tak da ni..

dia bukak2 tu, siap cakap, ni belom pernah bukak ni.
memang laa.. si kodok i virgin lagi hokey.
tu yang rasa sediiiihhh sangat nak tukar barang ni.
dah la barang terpakai. :(

ok lah. dah tukaq. aku pun balik umah sat.
tapi semangat nak pi keja ada lagi nih.
kat umah, aku park keta kat luaq pagaq jer.
nak masuk umah sat jer pun.
aku masuk umah, basuh pinggan 3 bijik.
amik barang, then kuaq balik.
nak pi ofis..

seeekaalii.. tak hiduppp jugak daa.. uwaaaa..
harus mengamuk nih.
terus call kedai tu balik. bla.. bla.. gaduh2.
malas nak citer panjang ni. sakit ati.

dia cakap mesti sebab bateri. dia suh tukaq bateri.
aku cakap mana bleh tukaq bateri camtu jer.
bateri under warranty lagi. so dia kata, pi claim warranty.

aku masuk umah, terus tukaq baju.
terus sms cancel pi keja.
terus pi nak bincang pasal bateri.

bla.bla.bla.bla. nak tukaq bateri kena ada prosedur semua plak.
last si kodok 2 hari tersadai kat bengkel.
sebab tempat bateri tu nak tengok bateri punya masalah.
kena confirm dulu baru bleh claim warranty.


tapi end up, balik mai. battery tak dapat claim jugak.
depa cakap, wiring problem. dah buat, then ok!
asal aku boleh bergerak senang, aku kira bersyukur dah la.

tapi si kodok balik mai, maakk aii.. macam berbulan kat bengkel.
memang macam orang kuar hospital. sememeh beeellemoih!

pastu ok laa si kodok, saaampai la sabtu lepas. (huihh panjang ni ceta ni)

aku balik kg, malam jumaat tu.
esok pagi, nak kuaq. nak pi alostaq.
tapi nak pi basuh keta dulu.
so hidup enjin tadak masalah macam biasa.
tapi ada sket rasa lain. macam tak best jer..

pastu basuh semua, budak carwash tu suh aku reverse, kuar dari tempat basuh tu.
nak lap kat luaq ja. nak bagi keta lain masuk basuh plak. ada a few dok queue.
ok, reverse.

dah siap lap. dia cakap ok dah.
aku bayaq, masuk keta.
pusing kunci.. ktek.. ktek.. uwaaaa.. tak leh start lagiiii..
dalam hati, dia buat plak daaahh..

yang budak carwash tu lagi skali suh aku gerak.
keta lain plak nak reverse. tambi, nak reverse apa, tak leh start!
then, depa tolak jer si kodok.

then, tunggu abang aku mai.
dia pun mai tak bawak apa.
so, tolak lagi. hidup lah plak dia.
bawak pi bengkel.
mekanik kata, tadak apa ni.. ni kepala bateri longgaq sket.
ok la ni.. kena kat dia.. lepas dia ketatkan tu, terus bleh hidup.

aihhhh letihhh laa ngan si kodok ni..
ehh ari tu ada kawan cakap, tukaq nama lah.
jangan panggil si kodok lagi..
ngahahaha.. lawak plak rasa.
si kodok tu i rasa dah abih manjaaa tauw..

kan plan asal nak pi alostaq. tapi jadi centu, risau gak.
buatnya jadi tetengah jalan lagi haru.
pkiaq pi, pkiaq mai. ok. bagi dia rehat dulu tengok.
so kuaq pi basuh keta lain plak. biaq jer si kodok park dulu.

basuh kat tempat lain plak. amboi aii, punya laa cermat lama.
macam tau2 ja memang saja nak rehatkan si kodok.

dah abih basuh, yang sekian lama menunggu tu.
balik, start enjin si kodok.
eh, elok plak dia. aduiyaiii.. nyer..pun..kan

so dengan lafaz bismillah, bawak jugak lah si kodok pi alostaq.
ronda sana sini, siap tempat tak da dalam list pun termasuk jugak.
jalan, park, jalan, park. elookk jer dia. alhamdulillah.

balik tu. mak ajak pi tengok orang sakit.
dekat umah kakak aku. dah lewat, so decide nak tdoq sana.
malam tu mak ziarah. then pagi esok, balik. pun ok ja.


balik dok kg, ni tengah2 ari panas kat luaq.. aku golek2 atas lantai tu.
sejuk. tengah2 ari tu mata pun berat kan.

dah lepas lunch, aku dah siap2 nak balik.
kang nak singgah umah bff sat.
mak buyung tu tingat kat aku nan tandoori plak.
nak singgah belikan dia sat.
tapi memang nak balik awai pun.
nak tengok abpbh.. jangan bgtau orang kay.. :p

sekaaali..... laaaaaaaaaaaaaggii sekali daaa..
tak leh start. OIIII!! nak apa ni oii..




malas nak citer dah. godek pi godek mai.
dah laa ujan..
last2 jumper battery.. baru hidup.
abang aku kata, ni konfem battery.
aku pun malas dah.. ni nak balik jauh ni.
biaq pi la pi try tengok tukaq battery.
kalo nak fikir, sangat ralat la sebab battery tu masih dalam warranty.
buang duit jer nak beli baru.


tapi abang aku deal ngan kawan dia dapat harga ok jugak.
aku pun ok ja la. ya la, kang dah balik sini, jadi lagi apa2 hal laagi susah.

so lagi sekali, untuk kesekian kalinya.
pi kedai keta, sampai2 aku mati enjin.
then start balik, memang langsung tak hidup dah.
in a blink nih.. puuunyaa la terok.

bila dah pasang battery baru tuh.
aku doa jugak la. harap selesai laa masalah ni.
nebes gak tunggu.
sekalii pusing ja kunci.. terus hidup..
uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......
macam tipuuuu jer... :( tsk..
ini tidak adil.. tidak adil.. bagiikuuuu.. (haa terus yuna uolss)

aku rasa macam nak cubit cubiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitttttt ja si kodok nih..
uwaaawawa.. tu jer masalah aku??..
so tak tau lahh sama ada alternator tu sebenaqnya rosak ker tidak. :(
deep inside.. ahcik menyesal la jugak.
dah la tukaq yang potong. patut aku amik jer bawak balik alternator asal tu.

tapi nasseeebb kaan.. redha ja la..

dah. letih dah pasal si kodok ni.
harap jangan buat hal lagi lah.
so far, sampai ke hari ni, memang elok ja la dia.
syok ja dengaq bunyi time start pun.
battery tu aku antaq claim belom dengaq berita sampai skang.
harap dapat la.


******************************

Ya ALLAH, berkatilah dan rahmatilah hidupku ya ALLAH.
jauhkan lah aku dari sebarang malapetaka dan bencana.
mudahkanlah urusanku. jauhkanlah aku dari kesempitan.
sesungguhnya Engkau Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani.
Aamin..


******************************

Note : alternator 'ori' potong = RM250 ; wiring = RM45 ; bateri basah = RM100.
i heart si kodok juta2..


--

4 comments:

jomsewakereta said...

masa rosak altenator tdu usia kereta dh brp lama

shada said...

keta tu beli 2006.

nisa said...

Bateri yg problem tu brand apa ye? Sebab kereta sy pun jd mcm ni gak..tp bateri baru 8bulan guna.

Anonymous said...

kedai cino mne tu..
expert jgk cino tu nak kelentong orang..mse bila pulak perodua keluarkn alternator 3pin..selama aku jd pomen smpai skrng perodua keluar kn 2pin sje..klau sy ckp jgn marah yer..tu ori cino...cat sndiri..ori recon..bertuah dia dpt original..klau nak tgk kedai alternator sy blh tnjukkan mcm mne di barukn..alternator yg ori puan bg dkt cino tu ke..klau bg alamatnye dia jual dkt orang lain pulak..hehehehe..punca alternator ni dia punya 1.rectifier.2.regulator.3.carbon brush..biasa yg punca x cas..carbon brus sje..klau buat blik pon x hbis dlm rm80.tapi apakn daya..cino klau x makan orang bukan dia..sbb x tahu hukum..huhuhuhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails